Resipi Pulut Kuning Kukus

Apa2 pun ia bukan wajib cuma lebih kepada adat dan tradisi. Sekarang ni di majlis2 kerja kawin pun dah macam trend pulut kuning bertingkat menggantikan kek.






Pulut Kuning Kukus Mudah Malaysian Delicacies Malaysian Cuisine

pinterest.com




Wanita Ini Kongsi Cara Sebenar Buat Pulut Kuning Agar Cantik

mingguanwanita.my




Resepi Pulut Kuning Yang Paling Sedap Sesuai Untuk Buat Berniaga

dianarashid.com




Cuci beras pulut seperti biasa.




Resipi pulut kuning kukus. Kalau tak nak pulut kuning tak perlu masukkan serbuk kunyit dan pewarna semasa merendam pulut. Jom layan resepi yang saya tulis semula di bawah ini dan layan video yang telah saya kongsikan dalam instagram azie kitchen untuk video penyediaan dan juga youtube azie kitchen channel di sini dan untuk video pulut kuning di sini. Yang paling saya suka juga pulut kuning dicicah jer dengan gula pasir.



Pulut kuning merupakan menu tradisi rakyat malaysia. Panaskan peiuk kukus yang telah diisi air. Kebiasaanya menjadi pelengkap majlis majlis keraian seperti majlis bertunang pekahwinan perayaan dan sebagainya.



Tuangkan santan ke dalam loyang yang berisi pulut. Jom semak resipi boleh rujuk kepada you tube video di bawah untuk penerangan lengkap. Jika rendam tak cukup masanya pulut akan jadi keras di.



Campurkan garam ke dalam santan dan kacau rata. Pulut kuning biasanya disajikan bila ada majlis2 tertentu ia amat simbolik bagi masyarakat melayu terutama di majlis khatam quran berkhatan bertindih hari lahir dan majlis2 kesyukuran. Kukus selama 30 40 minit.



Beras pulut pula harus direndam semalaman supaya lembut apabila dikukus. Che nom makan serawa durian kali ini bersama pulut kukus. Kemudian masukkan santan air pewarna kuning garam daun pandan dan minyak masak ke dalam loyang yang berisi pulut tadi.



Macam tu la bonda che nom ajar dulu. Tujuan meletak asam keping supaya pulut kuning akan cantik dan berkilat. Telur dadar seperti ini memang sinonim dengan pulut kuning jika di makan begitu sahaja di kelantan.



Serawa durian sesuai disajikan bersama pulut kukus roti putih atau juga roti jala. Ikut selera masing masing lah kan. Masukkan semula dalam kukusan kukus selama 20 30min hingga pulut kuning betul2 masak note.



Kunci utama kesedapannya ialah gunakan santan pekat yang segar dan bancuh bersama garam sehingga masin dan bangkit lemaknya. Resepi pulut kuning yang tak susah sangat untuk dimasak. Yang masuk santan tu mak kiter cakap pulut kukusyang kena rendam dulu pulut tu pastu kukuslepas kukus gaul santan yang dh campur sikit garamcontoh macam pulut kuning kalau pulut tanak mak kiter cakap kalau tambah santan nanti lembiktapi kalau ada yang tetap gaul santan dengan pulut tanakmungkin selera mereka suka pulut yang lembik.



Untuk pulut ini saya cuma menyediakan telur dadar nipis yang digulung dan dihiris nipis. Resepi pulut kuning assalamualaikum. Bagi yang belum follow facebook azie kitchen boleh klik link di sini.



Sedap dimakan bersama rendang daging at ayam. Masukkan beras pulut ke dalam loyang pengukus. Pulut kuning sedap dimakan.



Masukkan ke dalam loyang. Share to twitter share to facebook share to pinterest. Pulut kuning kukus yang lembut.



Masa itu tak ada pun masakan rendang rendang seperti sekarang.






Rahsia Suri Keluarga Kerjaya Resepi Pulut Kuning Paling Sedap

najihahabdulmutalib.blogspot.com




Teknik Kukus Pulut Kuning Paling Sedap Mudah Dan Tak Perlu Rendam

linapg.blogspot.com




Resepi Pulut Kuning Diraja Iluminasi

iluminasi.com






Resepi Pulut Kuning Kukus Paling Mudah Khazanah Resepi

khazanahkoleksiresepi.blogspot.com




Resepi Pulut Kuning Yang Paling Sedap Sesuai Untuk Buat Berniaga

dianarashid.com




Pastikan Ikut Langkah No4 Confirm Pulut Kuning Tak Basi Sampai

mingguanwanita.my






Pulut Kuning Kukus Myresipicom

myresipi.com




Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel